Terapi hos mig

Frygt, bekymringer og grublerier

Gør noget ved det du er bange for og tag ilten fra angsten

Kronisk sygdom går ofte hånd i hånd med frygt og angst. Derfor har jeg udviklet nogle betragtninger på frygt, grublerier og bekymringer. Der kan hjælpe dig med at få gjort noget ved det du frygter og tage ilten fra angsten.

Med en kronisk sygdom, kan det være vanskeligt at skelne mellem hvornår der er reel grund til at bekymre sig og hvornår der ikke er. For der kan dukke  så mange forskellige symptomer op, som kan skabe bekymring – nogen, hvor der er grund til at bekymre sig, og andre, hvor der ikke er.

Hvis du allerede har en angst som du kæmper med kan det være endnu vanskeligere at skelne, da bekymringerne kan føles 100 pct rigtige og vigtige. Få evt. hjælp fra nogen der kender til din kroniske sygdom, så I sammen kan realitetstjekke.

Det er vigtigt at skelne mellem reel frygt og ireel angst. For at kunne gøre noget ved det vi faktisk bør reagere på og forholde os til. Hvis ikke vi tager hånd om det der skal tages hånd om, skaber vi grobund for at angsten kan udvikle sig. For angsten får næring fra alt det vi ikke håndterer og bearbejder. Angsten lever godt af det vi ikke forholder os til, forsøger at holde nede og lægge låg på. Så det er om at få så meget frem i lyset som muligt.

1. Undersøg hvad du har grund til at frygte, være bekymret og bange for.

Det kan godt være en ordentlig mundfuld at få det foldet ordentligt ud. Men et er vigtigt, da dit ubevidste godt ved, hvis du er bange og ikke får taget dig af det.

Kom gerne hele vejen rundt om dit liv. Spørg f.eks dig selv:

  • Hvad er der at frygte ved mine symptomer?
  • Hvad er jeg bange for i forhold til mine nære, min familie og mine venner?
  • Hvilke bekymringer har jeg arbejdsmæssigt og økonomisk?
  • Hvilke ønsker, håb og drømme er der en fare for at miste?
  • Hvad giver mig grund til at bekymre mig om fremtiden?

2. Find forskellige relevante forståelser, forklaringer og løsninger

På det du frygter, er bekymret over og bange for. Det kan tage tid at finde svar og alle spørgsmål kan sjældent besvares på én gang. Men ved at være igang og ikke lade stå til, er du med til at tage magten fra angsten. For den nærer sig når vi er afmægtige og prøver at lægge låg på virkeligheden.

3. Få sat gang i det der kan gøres og afklares.

Det du kan bede andre sætte i gang, og det du selv kan gøre. Læg en plan og kom i gang. Det er ofte lettere sagt end gjort.

4. At acceptere

Endelig er der det tilbage, som du ikke kan gøre noget ved. Som umiddelbart ser ud til at være et livsvilkår. Som du for at få et godt liv kan blive nød til at forlige dig med og finde dig tilrette med.

Uanset hvor uretfærdigt og ulykkeligt det er. Det kan være vanskeligt at komme frem til det punkt, hvor du erkender at noget er som det er. Hvor du finder ro med det. Det kan godt lykkes selv at nå derhen hvor du finder fred med situationen. Omend det kan tage længere tid og flere omveje.

Jeg vil i et senere blogindlæg give et bud på hvad du selv kan gøre for lettere at nå dertil.

Hvis du ønsker at tale med mig så ring endelig på 26701416

Comments (0)

Post a Comment

Psykolog Anne Kimmer Jørgensen Overgaden Oven Vandet 90, 4. sal 1415 København K CVR 25985796 E-mail: kontakt@annekimmer.dk Ring/SMS: 26 70 14 16  
Call Now ButtonRing nu